Polaganjem vijenaca i paljenjem svijeća podno spomen obilježja na prostoru Športsko zračne luke Osijek-Čepin obilježena je 33. godišnjica osnutka Samostalnog zrakoplovnog voda Osijek te odana počast poginulim pilotima i padobrancima u Domovinskom ratu – prenosi Grad Osijek.
Samostalni zrakoplovni vod Osijek činilo je nekoliko malih sportskih zrakoplova i velikih poljoprivrednih aviona Antonov. Kroz njega je prošlo 50-ak ljudi, a izvršeno je 186 letova od čega 36 borbenih.
Uime Grada Osijeka počast je odao zamjenik gradonačelnika Osijeka Dragan Vulin rekavši kako je priča o ovome vodu priča o iznimnoj hrabrosti koja bi puno više trebala biti isticana u hrvatskoj javnosti.
– Njihovi herojski podvizi tijekom Domovinskog rata su nešto na što hrvatski narod može biti ponosan i zasigurno su uzor svima nama i budućim generacijama. Oni su na nevjerojatan način pokazali kako se voli svoja domovina i kako se za nju bori. Sigurno je da su svojim borbenim djelovanjem promijenili tijek rata i značajno doprinijenili obrani Republike Hrvatske – istaknuo je zamjenik gradonačelnika Vulin.
Predsjednik Aerokluba Osijek Zlatko Tot, tada član Zrakoplovnog voda, istaknuo je kako su najznačajnija djelovanja bila tijekom opsade Vukovara.
– Tada se opkoljenom gradu dostavljala oprema, medicinske potrepštine te su se improviziranim bombama napadali neprijateljski položaji. Bacali smo s padobranima lijekove, sanitetski materijal i onu prvu pomoć koja je trebala Vukovaru. Poslije toga se, nažalost, agresija na Vukovar pojačavala i naš zapovjednik Marko Živković je odlučio da će se borbeno djelovati na Vukovar. Počeli smo praviti bombe, koje smo popularno zvali “bojleri”, a zapravo su to bile plinske boce, velike, industrijske. U njih je slagan eksploziv – prisjetio se Tot.
Vladimir Rajtar, zapovjednik samostalnog zrakoplovnog voda Osijek, dodao je kako je navigacija bila satelitska, bombe izrađene kod kuće iz plinskih boca, a koristio se avion za zaprašivanje usjeva.
– Radili smo u mrkloj noći, jer bi nas po danu vidjeli, a brzine su morale biti manje od one koje su tada radari JNA mogli loviti. Bile su ispod 180, što je bio minimalni limit. Poslije su nabavili prilagođeni novi sustav od Rusa i mogli su nas razlikovati od jata ptica ili oblaka – kazao je Rajtar.
Početkom prosinca 1991. godine iznad Otoka pogođen je zrakoplov u kojem su poginuli osnivač voda Marko Živković i drugi pilot Mirko Vukušić te padobranci Ante Plazibat i Rade Griva. Nakon toga Zrakoplovni vod više nije borbeno djelovao nego je formiran Vod koji je djelovao humanitarno i prevozio ranjenike.